domingo, 13 de septiembre de 2009

El tren alcoi-alacant (per Ibi i Castalla)



M'encanta creure en eixes teories de la conspiració que afirmen que als Estats Units, una nit d'hivern, en una mansió apartada entre els boscos d'aurons d'un estat de l'est (diguem-li Massachussets) van decidir, en contuberni capitalista, que en compte de desenvolupar el ferrocarril, anaven a fer créixer les carreteres. Ferrocarril no, carreteres sí.

Ja sabeu, ruta 66 i tal. Highways a mansalva de nord a sud i coast to coast. Ja m'imagine jo la pel·lícula que hauria pogut fer Elia Kazan alternant primers plànols de Henry Ford fregant-se les mans contant mentalment quants cotxes anava a vendre després d'aquell pacte vora el foc, amb altres plànols generals on milers de xinesos acomiadats de la seua feina al ferrocarril, feien camí cap al xinatown de San Francisco o Nova York.

La carretera obligava a l'adquisició de vehicles privats i, per tant, obligava a desenvolupar una indústria que passaria a ser una de les més importants del món en molt poc temps. Els autocines, les cambreres que patinen fins la finestreta del Cadillac, Indianapolis, Marlon Brando amb la moto... I ja ens han venut la història. Carreteres, cotxes i individualisme, vamos. Estats Units.

No ho va contar així exactament un mestre que tenia en la facultat, però quasi. Cadascú ho endolça com millor li apanya.

Ve tota esta llarga introducció per a incloure una reflexió sobre el tren Alcoi-Alacant. Aquella via mai acabada del tot, iniciada durant el govern de Primo de Rivera, que torna cada cert temps a ser contemplada com una alternativa. El mapa no és de l'època. Està extret d'una publicació de l'any 2009 i estableix els trens de rodalies existents en la província i aquells trens suggerits. I mira per on, torna a aparéixer. Alcoi-Alacant amb parada a Castalla.

Vaja per davant, que jo no em crec la possibilitat. La seua construcció suposaria, tal impacte que, conforme em trobe hui, no m'apetix analitzar-ho del tot (demà vorem). Tampoc sé si ací hi ha reunions com aquella de Massachusetts dels anys vint americans per decidir el contrari. Per decidir que sí, que el tren mola. Però, m'encanta que hi haja reflexió al voltant d'un tema tan atractiu com eixe. I m'encantaria, a més, vore que en pensa la gent. Així descongestionem també el temeta un temps.

Toni.

PD. El pròxim post també toca tren.

31 comentarios:

Javi dijo...

Me parece una propueta fuera de lugar volver a proponer la instalación de tren por las antiguas vias. Parte de ese terreno ya se ha devuelto a sus dueños osea que se ha construido o se ha vuelto a convertir en un bancal de cultivo. Pero lo ke mas me fastidia es que parte de esa antigua via que nunca se termino de construir hoy en día es una via verde, acondicionada para el disfrute de viandantes y ciclistas. Una via que nos permite adentrarnos en lugares maravillosos que te permiten unas vistas preciosas. Por toda España se estan acondionando vias verdes y aqui somos tan listos que ahora volvemos a poner el tren por esa vía. ¿estamos locos o que?

Pasaba po aquí. dijo...

Las autovías ya están hechas. ¿Donde metemos hormigón y sacamos Euros?
Ya esta¡¡¡
Ahora trenecitos para todos¡¡¡


PD:Seguro que nos venden ahorro energético y cambio climático.

Anónimo dijo...

El tren és vital per a no convertir-nos en una zona econòmicament deprimida. La nostra producció industrial està patint la pitjor crisi de la nostra història, i si no tenim un tren amb el que poder donar eixida ràpida i barata als nostres productes industrials no serem competitius. Altres zones que sí que tinguen tren podran exportar els mateixos productes cap a Europa a preus més barats (perquè el cost del transport per tren és molt menor que per carretera i autopista). Si altres venen més barat que nosaltres, nosaltres no venem, i la nostra economia no crea treball. És vital.

Anónimo dijo...

Estic totalment a favor del transport públic. De veritat creeu que es suficient el transport públic que existeix a Castalla? (les mítiques Alcoianes que fan dos viatges diaris a Alacant i un a Villena i Alcoi). Crec que seria una idea que facilitaria molt les coses tant a industrials, com a particulars com a viajants.

Anónimo dijo...

Jo no tinc les dades per opinar si és bo per a l'economia o no, però si és bo, tranquils que todo se andarà; encara que siga roïn per a tot lo demés.
Ah, i també estic dispost a que paneta es triplique el sou per tal que no pense cap obra més en el casc antiu. Ho dic jo i molts auelos i aueles.

Ricardito (Attenborough) dijo...

El tren ens dona algunes possibilitats cinematogràfiques. En primer lloc podríem gravar un western remember. Pota amb sombrero vaquer i una pistolota a la cartutxera. A més, tenim les anxilagues seques rodolant pel poble al més pur estil texà. Exacte, eixes que creuen la via abans de passar el tren. A més, segur que ens deixen el Llomello per a gravar alguna escena de cantina.
Encara que amb el tren també podríem gravar-ne una al més pur estil Chicago. Corrupció política i policíaca tampoc ens n'ha faltat últimament al poble.
Veritablement el tren és el que ens falta per a tindre un poble de pel·lícula.

Anónimo dijo...

el Pota estava o no en Castalla per a la celebració del 25 aniversari de la casa de cultura.
mare quin borro, ara com ell deia "los libres no mes sirvisen per a replegar la pols " i "estudiar pera que jo sense estudiar lo lluny qu´he aplegat.
hay baldomero que se te ve el plumero.

Anónimo dijo...

Mireu, treballe de camioner i no puc deixar de riume davant aquest que sugueris que sense tren no tenen res a fer les nostres empreses, mira nano, la meua zona de carrega casi sempre es Elda-Sax-Villena, per aon passa el tren i que jo sapiga no es tant barat enviar mercancies per tren, apart de que fa falta una infrastructura especifica que costa prou diners i que de totes maneres els trens no arriben fins a tots els llocs, com les carreteres, aixi que no flipes tant, el tren no garantiza res de res, o es que les empresaris de les pobles que a dit abans son idiotes?, no, el tren no fa falta per a res, amb la autovia un poble i una zona com Castalle esta molt ben comunicada, el tren com a dit abans algu, nomes faria que fotre mes el medi ambient i fastidiar les Vias Verdes que san obert desde fa uns anys.

¡¡¡NO AL TREN!!!

Anónimo dijo...

Per al camioner agressiu:

Una cosa és la distribució a xicoteta escala, i altra cosa és l'exportació.

Per a la distribució a xicoteta escala, està clar que el transport per carretera és l'únic que pot arribar a tots els llocs.

Però una economia potent es basa en l'exportació, o com a mínim en el transport a gran escala, a on el transport per carretera és molt poc competitiu respecte del tren, ja que el cost econòmic que té una empresa per a portar un contenidor de productes des d'ací a Polònia és molt menor que el cost que tindria fer-ho per carretera i sumem els costos de peatges.

Si volem ser una economia de tercera divisió, quedem-nos com estem. Si volem ser de primera, exigim el tren de la ruta Alacant-València per Alcoi i Castalla.

SÍ AL TREN!

Anónimo dijo...

Lo de la reunió conspiratòria de Massachussets queda molt bé, evoca una cabanya de pedra, una llar inmensa i uns mafiosos exquisits, al més pur estil de "El Padrino", però desenganya't, la reunió al nostre terreno tindria lloc no al bosc sino a Benidorm, en sillons de plàstic imitació mimbre, i els mafiosos amb la camisa descordada i el pitral a l'aire, mostrant una cadena d'or grossa com el dit. Qué hem de fer? som aixina fins i tot per a conspirar.

Respecte a la viabilitat de la línia fèrria, val la pena que l'Alcoyana (grupo Subús) pose una o dos línies més al dia, que veure els nostres boscos més expoliats encara, perquè el transport de mercaderies que s'ho lleven de cap, ni per cost, ni per rapidesa, ni per bon servei.

Au

Anónimo dijo...

Sóc el mateix d'abans, per si no havia quedat clara la meua postura m'ha faltat dir que TREN? NO MANE DÉU

Au

Anónimo dijo...

Soc el camioner i no hen considere agressiu per a res, i olvidat del tema, totes les exportacions que es fan a la comunitat valenciana son per via maritima, un port a Varsovia no es una exportaçio, es una transaccio comunitaria, per si no u sabies, ja teu aclarisc jo, i ademes deixa de fer propaganda barata, el tren es un error i un caixa de dines foradada, pa lo unic que val el tren es per a que alguns s'ompliguen be les butxaques en els dines dels contribuens, aixo es veu que t'agrada, jo soc camioner, tu eres constructor??, i si no en creus u tens facil, crida a la Renfe i preguntes que costaria enviar un container de 40 peus a Varsovia, i despres crida a alguna empresa de transport internacional per carretera i pregunta el mateix, t'asombraras de la diferencia, jo crec que el que tu vols es tindre tren per a poder anar a Valencia a les Falles, a que si xoto??

Anónimo dijo...

ui, mecachis me sa olvidat

¡¡¡¡NO AL TREN!!!!

El camioner.

Anónimo dijo...

Jo pense que el camioner te raó...

Anónimo dijo...

hey yo carrege ha acelor fabrica de ferro mig estatal de echevari pais basc bobines per murcia, tots els dies podran eixir 25 o 30 camions per ha murcia y alacant, la fabrica te infraestuctura per entrar el tren a la fabrica y no carregen un tren desde fa 15 anys no es rentable perdoneu les faltes d´ortografia.

Ricardus dijo...

La cosa no pinta fàcil.Per una banda, els entesos en transport descarteu la viabilitat del tren per qüestions purament econòmiques. Per altra banda, els més respectuosos amb el medi ambient també descarteu el tren precisament per la manca de respecte al medi que comporta la construcció d'una línia ferroviària o l'adaptació/rehabilitació del que queda de l'antiga via.
A priori, sembla que ni els criteris econòmics ni els ecològics aconsellen el pas del tren per la Foia. Tal volta hauríem de considerar també altre criteri, no menys important, com és el social. Des d'aquest punt de vista, la població dels municipis d'Ibi, Castalla i Onil està al voltant dels 40.000 habitants. Part d'esta població se desplaça regularment a Alcoi o Alacant a gaudir d'uns serveis sanitaris, educatius, administratius, comercials i lúdics que no trobem als nostres municipis d'origen. En aquest sentit, no és "descabellat" pensar en una xarxa de rodalies que ens permeta desplaçar-nos dignament. Per què estarem d'acord en que la freqüència horària de l'alcoyana no és la més adequada per a cobrir tals necessitats?
També hem de considerar que des de fa uns anys està ampliant-se la xarxa de rodalies d'Alacant, València i Castelló, i nosaltres estem en una segona línia de rodalies respecte a Alacant.
El tema no és gens fàcil, però no està tan clar que el tren no haja de passar per estes terres. A mi també m'agradaria gaudir del poblet de sempre, encara que amb els serveis d'ara.

Salut.

Anónimo dijo...

.ixò de que l'empresa basca no envia convois de mercaderies és perquè simplement no té per on enviar-les de manera competitiva, perquè en Espanya no s'ha apostat mai pel transport ferroviari de qualitat, i té unes infraestructures ferroviàries tercermundistes.

És com si et comprares un ordinador d'última generació i quan vulgueres connectar-te a internet només disposares d'una línia de telèfon analògica. És com estirar un remolc de camió amb una burreta.

Si les línies fèrries espanyoles són penoses, les empreses que han invertit en infraestructura ferroviària està preparada per a un futur que no arriba. I les altres empreses, simplement no invertixen en dissenyar un sistema més eficient de transport perquè no veuen una voluntat política clara al respecte.

Anónimo dijo...

com el tren tinga els mateixos horaris que l´alcoiana anem a traureli poc profit!! fer per fer, això es el lema d´aquest poble, que s´apunta a tot!!

Anónimo dijo...

Aquest últim té raó. Si fan un tren i no hi ha oferta horaria no fem res. PEr tant, la solucio seria com també han dit que Grupo SuBus pose més horaris.
I per cert, el camionero té tota la raó.

Anónimo dijo...

Anava a penjar-ho com a post, però la discussió està interessant i és un rollo partir-la ara en dos posts diferents. Així que ara va com a comentari.

El mapa del tren està extret d'un projecte en forma de llibre que ha realitzat la "Fundación Metropoli". El títol: "Província de Alicante. Programa Innovación + Territorio". La pasta la posen la CAM i la Diputació (que en teoria no deuria condicionar, perquè ells paguen i tu proposes, però ja no m'espante de res...).

El llibre és una espècie de Pla General d'Ordenació Urbana de nivell provincial i amb una visió en plan filosofia-fashion de desenvolupament del territori. Hi pots trobar al seu interior conceptes com Ecoaldeas, Cluster de la Salud, Hub Intermodal, Eje tecno-industrial, Ejes de transformación, Aqualink, Logística Inteligente, Ecobulevares, Paisajes del vino... I es queden tan amples.

Si algú busca alguna cosa de la "Fundación Metropoli", i vos ho recomane, vorà que un projecte seu (la Ecociutat de Sarriguren) ha guanyat el premi de sostenibilitat de la UE al 2008. Després, vorà que Alfonso Vegara, un dels seus membres, és premi Jaume I d'Urbanisme, Paisatge i Sostenibilitat. A més, ha estat la persona que ha proposat a Norman Foster com a premi Príncep d'Asturies. Paraules majors.

El tal Alfonso Vegara sembla un "pope" de l'Urbanisme actual. Per referències més directes que he escoltat, alguns arquitectes l'han qualificat com a "perillós". Els seus projectes mouen molta pela i això sempre sembra dubtes, sobretot en estos temes i en estes terres. Sobretot quan utilitza "sostenibilitat" com una paraula comú, i eixa paraula la paga gent que és de conceptes més curts.

Però bé, en teoria és un tipo que controla el tema.

Talle i torne.
Toni.

Anónimo dijo...

Respecte al tren es difícil manifestar-se quan la proposta només és una línia discontinua en un mapa. Sense traçat, sense projecte, sense res. Però em mullaré, va, que no es diga.

Com en les energies alternatives, el sentit comú diu que, sense saber res, s'ha d'estar a favor. Després els projectes són vàlids o no, però per principi, el tren ens aporta tants punts positius que em sorprenia que només li buscarem la rendibilitat. Pensem-ho un poc.

Sense els trens de rodalies i transports públics semblants (tramvies, metros...) les ciutats serien inhabitables. Les carreteres es colapsarien de cotxes de gent entrant i eixint del centre i els camioners maleirien un ofici que les faria avançar a dits. Intenteu entrar a una ciutat un dia de vaga de metros i trens de rodalies...

Parlem de temps, parlem de fums-contaminació, parlem de desplaçaments impossibles, de centres de ciutat en forma d'embut...

Bé, si partim d'eixa premisa, el tren no és dolent del tot, sobretot els de rodalies. A mi em mosqueja que s'aposte per ell només quan les altres vies estan saturades (com en les alternatives), però entenc que és una proposta positiva.

En Alacant a penes hi ha trens de rodalies que funcionen com a tal (el tramvia que va a Sant Joan, poc més), però qui conega València i s'haja deixat el cotxe en falles en algun poble del voltant, sabrà com van... Nombrosos desplaçaments en minuts, ja que als 40000 d'Ibi, Castalla i Onil, li afegiríem els 60000 d'Alcoi, més Muro, Cocentaina i els poblets.

I n'apunte altra positiva: Tindríem la primera generació en este poble de gent que es podria permetre el luxe de plantejar-se no tenir cotxe, o famílies que apostarien per tenir-ne un només. S'ho podrien plantejar, estic dient(jo ho faria). Ara mateix no tenim eixa llibertat. Això significa oci, salut, educació... sense cotxe (amb el que significa per a tercera edat, joves...)

Negatives hi ha, clar i algunes heu dit: les despeses, la possible destrucció d'una via verda, els beneficis multimilionaris que algú obtendria, la poca rendabilitat, el que igual les industries continuaren utilitzant camions, el possible creixement com a ciutat-dormitori amb tota la especulació que això suposa...

Aquesta última seria la única que em preocuparia. No entenc la discussió sobre si es millor el tren o el camió com si no foren compatibles. Resituem el debat? Com ho veieu?

Toni.

Anónimo dijo...

No tenía ni idea d'aqueste debat sobre la construcció o no d'una possible via de rodalies a la foia de castalla, quan ho he llegit tot m'ha encantat el debat, sobretot els ultims comentaris.

Jo ho tinc prou clar, estic a favor d'un transport públic i de calitat que substitueixca al cotxe, però el problema ací es que la alcoyana no es una alternativa de transport públic i de calitat, i tots ho hem patit. Si ho fora no estaría molt a favor de que es construixca una nova via de transports a la foia.

Els punts positius i socials que diu l'últim comentari em pareixen prou per a demanar eixa via nova de transport, els negatius em pareixe que ja estan donant-se, sobretot lo de ciutat dormitori, ho senc però això es inevitable des de que está castalla internacional i l'autovia.

Per tant el projecte de tren en pareix interessant sempre que el mateix estiga dins d'un plan sostenible de movilitat, jejejje, va a ser que no, no?

Una més

JASM dijo...

Estamos inmersos en un debate sobre la conveniencia o no de aumento de impuestos. Los que defiende la necesidad del aumento sostienen que es necesaria para mantener las prestaciones sociales y nivel de los servicios públicos. Los contrarios sostienen que debemos aplicar políticas de austeridad sacrificando algunas prestaciones o servicios para evitar un mayor endeudamiento que podría perjudicar a los diferentes mercados y retrasar la salida de la crisis.
Supongamos que se pone en marcha la mencionada línea de la Foia. La situación deficitaria de la línea Alcoy – Valencia hace que las diferentes administraciones no quieran hacerse cargo de ella y de las necesarias mejoras que precisa ¿quién asume el potencial déficit que la línea de la Foia supondría? Para financiar las mencionadas pérdidas ¿estamos dispuestos a acepatar un incrementos de gasto público y, por ende, necesidad de mayores impuestos o reducción / deterioro de algunos servicios públicos?

Anónimo dijo...

Tren de rodalies?
En la foia?

Però si la línea valència-alacant, encara és via única, si les estacions de tren d'alacant i valència estan obsoletes, ja que són solament d'entrada, si els trens de rodalies valencias són dels més vells de la renfe,els horaris són un desastre, mireu trens valència-villena. Si l'adif està endeudada. Si han tardat anys en ficar el tram en Alacant.

Ciutat de les arts, copa amèrica, formula 1, visites del papa, terres mítiques... (¿rodalies en la foia?) no quadra je je.

JD

Anónimo dijo...

Sí quadra, justetament per això quadra. No seria un tren per a la foia, sinó que hem de buscar estar en el trajecte ferroviari València-Alacant, com ja ho estem en l'autovia.

Veritat que ningú pensa que el sistema sanitari ha de ser rentable? És un pou sense fons on només entren diners i no ix ni un duro, però tots estem d'acord que és necessari i hem de pagar impostos per a poder anar al metge.

En el tren igual: ha de ser el servici de mobilitat bàsic, com ho és en bona part d'Europa. Quan el preu del petroli torne a estar en 150 € o 200 € el barril, mantindre un cotxe serà un luxe que només alguns es podran permetre, i si hem arribat tard al tren, caurem en la misèria més absoluta.

Anónimo dijo...

Anem per parts: senyor alcalde; per a quan un transport possible a Castalla? Ja no dic sostenible, sino polítiques i elements de transport que possibil.liten el desplaçament pel poble i els polígons. Castalla és un caos i un exemple en alça del transport que en un futur no llunyà es contemplarà com si fora del quaternari. Sona dur, pero la menor afluència de gent als polígons ha descongestionat un poc el transit a la una, per exemple. Recordeu fa només dos anys el que suposava anar a algún lloc a hores punta; semblava viure a Tànger o Rabat, en un poble de 9000 habitants. Però clar, com per a tot en este poble, "no hi han diners" per afrontar això.

Anónimo dijo...

Per què no organitzeu un referèndum com el d'Arenys de Munt, però en compte de preguntar sobre l'autodeterminació li pregunteu al poble de Castalla si vol o no vol tren? Ací no crec que vinga Falange a manifestar-se.

The Vaquerman dijo...

Pot ser us oblideu d'una questió de futur important:

El 'peak oil'

No tot lo que és bo hui te per què ser-ho demà (i al revés)

Recomane la lectura de
www.crisisenergetica.org

salutacions.

Anónimo dijo...

"Ací no crec que vinga Falange a manifestar-se"

Crec que no fa falta que vinga. En les que hi ha ací ja serien més que a Arenys de Munt, t'ho assegure...
XD

Anónimo dijo...

Hello !.
might , perhaps very interested to know how one can manage to receive high yields .
There is no initial capital needed You may commense to receive yields with as small sum of money as 20-100 dollars.

AimTrust is what you need
The firm represents an offshore structure with advanced asset management technologies in production and delivery of pipes for oil and gas.

Its head office is in Panama with structures everywhere: In USA, Canada, Cyprus.
Do you want to become a happy investor?
That`s your choice That`s what you wish in the long run!

I`m happy and lucky, I started to get real money with the help of this company,
and I invite you to do the same. It`s all about how to select a proper partner who uses your funds in a right way - that`s it!.
I make 2G daily, and my first deposit was 1 grand only!
It`s easy to start , just click this link http://xibonase.freewebportal.com/rysafy.html
and go! Let`s take this option together to become rich

Anónimo dijo...

Good day !.
might , perhaps very interested to know how one can reach 2000 per day of income .
There is no initial capital needed You may commense to receive yields with as small sum of money as 20-100 dollars.

AimTrust is what you thought of all the time
The company represents an offshore structure with advanced asset management technologies in production and delivery of pipes for oil and gas.

It is based in Panama with offices everywhere: In USA, Canada, Cyprus.
Do you want to become a happy investor?
That`s your choice That`s what you really need!

I`m happy and lucky, I started to take up real money with the help of this company,
and I invite you to do the same. If it gets down to choose a proper partner who uses your money in a right way - that`s it!.
I earn US$2,000 per day, and my first deposit was 1 grand only!
It`s easy to join , just click this link http://jiwodisy.arcadepages.com/azyfyryb.html
and lucky you`re! Let`s take this option together to feel the smell of real money